Pepparkakskladdkaka

På klädpartyt i söndags så bjöd jag på lite kakbuffé och eftersom så många fråga om recept så skriver jag ned dom flesta här, hör av er om nåt saknas =)


Pepparkakskladdkaka:
Använd en 2 liters springform.
100 gram smör
2 stycken ägg
3 deciliter strösocker

1/2 matsked malen ingefära
1/2 matsked malen kryddnejlika
1 matsked malen kanel
1 tesked stött kardemumma
Jag hade ingen kardemumma hemma men det gick bra att köra utan, sen drog jag ner lite på kryddorna så det var knappt en halv matsked nästa gång jag gjorde den för den blir rätt så skarp i smaken.

1 1/2 deciliter mjöl
ströbröd till formen

Sätt ugnen på 200 grader, smält smöret (och tillsätt kryddorna där i) och låt det svalna. Under tiden smörjer och bröar du formen.
Vispa ägg och socker poröst, rör sedan ner smöret och mjölet. Häll upp i formen och grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt svalna, förvara den kallt. Servera med vispgrädde.

Jag gjorde ju även en med kakao i och då gjorde jag bara en vanlig kladdkaka o tillsatte pepparkakskryddorna typ en tesked av varje o lite mer av kanelen.





Chokladpannacotta serverade jag oxå i små snapsglas.

räcker ungefär till 4 pers om man har stora glas, kanske blir 7 snapsglas??
2 dl vispgrädde
2 2 msk socker
100 100 g mjölkchoklad
0.75 0.75 st gelatinblad

1. Blötlägg gelantinbladet i en skål med vatten i cirka 5 minuter. Koka undertiden upp grädde och socker. Ta bort kastrullen från värmen och låt stå 10 minuter under lock.

2. Ta upp gelantinbladet och krama ur vattnet. Lägg ner det i den varma grädden och rör om så att det smälter.

3. Hacka chokladen och lägg i bunke. Häll över den varma gräddblandningen och rör om väl.

4. Häll upp i 4 koppar eller glas och ställ dem kallt i kylen cirka 3 timmar tills de stelnat helt. Servera med färsk frukt, gärna hallon


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0