Maraboufudge

Jahapp, är ju i full gång o bakar till helgens me and I party (barnkläder).
Idag gjorde jag lite maraboufudge, här är receptet om ni blir sugna på att prova!
Jag brukar vanligtvis hälla fudgen i en form (typ brödbakform) men idag hällde jag upp i knäckformar med hjälp av min nya chokladtratt som man smidigt portionerar ut med! blev inget kladd o klet!!

Det här behöver du :
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
2 msk flytande honung
100 gram marabou mjölkchoklad

GÖR SÅHÄR :
Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och låt stå på medelvärme tills kolan kokat till 120 grader. Använd en stektermometer som du låter ligga i kastrullen. När termometern visar 120 grader, dra kastrullen från plattan och rör ner smör & honung. Ställ tillbaka på plattan och låt koka upp igen 2 minuter. Stäng av plattan och tag kastrullen åt sidan. Bryt ner chokladen och rör om tills den smält helt.
Häll sedan upp i valfri form, låt stå i kylskåp ett par timmar övertäckt och skär sedan i bitar.





Här är smeten nästintill klar, tror jag kokade den iallafall över 30 minuter
för att smeten skulle klara kulprovet (behöver införskaffa mej en termometer)




Dom är så mumsiga, bara smälter i munnen
(dock lite söta så dom små knäckformarna är precis lagom stora!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0