Förlossningen

Kom på att jag inte skrivit ner förlossningsberättelsen än, bäst att ta tag i det innan man glömmer bort.

 


Det var natten till den 12 mars som det satte igång, jag hade inte känt nåt på kvällen innan och låg o sov i godan ro (hur gott man nu sover som höggravid med en mage som en yogaboll!) Klockan 00:40 så vakna jag av utav att jag tyckte att jag fick en flytning eller nåt sånt. Jag bökade mej ur sängen och gick in på lilla toan däruppe. Väl inne på toan så hann jag inte få av mig trosorna innan det forsade ut vatten, det är sant som dom säger att man märker om vattnet går =)

Det var en väldig tur att det gick på toaletten o inte kom i sängen för lillen hade ju bajsat i det så det såg ju allt annat än fräscht ut! Jag stapplade genast tillbaka till sänge o väckte niklas som blev lite chockad för han skulle ju iväg o jobba om 3 timmar. Sen när jag väl la mig ner (bebben var ju inte fixerad och då ska man ligga ner om vattnet går så inte huvudet på bebisen klämmer åt navelsträngen) så ringde jag till förlossningen och hon sa att vi skulle komma in och kunde köra egen bil bara jag luta sätet max, att det var bajs i vattnet verka hon inte så orolig för.

När jag lagt på så satte värkarna igång ordentligt, 3 minuter mellan varje värk o dom gjorde grymt ont! Niklas hade fullt upp att städa upp på toan o slänga ihop det sista till BBväskan, ringt rikard o sandra hade han gjort oxå och dom var ute hos oss på två röda =). Vi väckte aldrig barnen för dom hade nog bara blivit ledsna, speciellt nu när det blev lite bråttom (till och med Niklas blev lite stressad när han hörde hur ont jag hade)

Bilfärden var en mardrömsfärd, värkarna hade nu en minut emellan sig och sitta i en bil när man har värkar är verkligen inget att rekommendera! Speciellt inte att köra i dom härliga guppen som var på E20 mellan Lugnås o Mariestad. Men Niklas tryckte hårt på gasen och fram kom vi, när  vi väl körde in i skövde kändes det som om den lille snart ville komma ut för värkarna blev ju bara värre o värre! 01:40 parkerade vi bilen och fick komma in till förundersökningsrummet.
En barnmorska kände på mig (satte aldrig något CTG för dom såg väl att det var dax) oj oj lilla gumman sa hon, du är öppen 10 cm så nu är det dax.

Vi fick då gå in i förlossningsrummet och allt gick här väldigt fort, jag la mig i sängen o nästan så fort vi kommit in dit så kände jag att jag ville krysta.
Niklas hann ändå få en kaffe o en bricka med saft till mig av undersköterskan men jag drack nog bara två klunkar för sen gick jag in i min egen lilla värld tror jag, andades lustgas o skrek o tryckte på och 02:24 så kom Rasmus ut till oss. Att det var en kille hade ju ingen av oss trott så det var ju verkligen en glad överaskning och stor var han ju oxå påpekade barnmorskan, oj oj då sa hon den här är nog säkert över fyra och ett halvt! Niklas har ju andra förlossningar stått uppe hos mej o hållt mej bakom ryggen och peppat mej men denna gången stod han faktiskt med filmkameran o filma när underverket kom till världen (ååh fy va vidrigt tänker ni alla nu och jag har faktiskt inte inte tänkt o visa nån filmen men jag tyckte själv att det var riktigt häftigt att se från det perspektivet, till och med niklas ångrade att han inte tittat lite mer på dom andra förlossningarna så så farligt kan det inte ha
varit ;-)  ) och inte sakna jag honom bredvid mej heller för jag var så upptagen och dessutom födde jag på sidan denna gång, de övriga har jag fött i ryggläge o då har det varit skönt att han hållt mej bakom ryggen.

Vi vägde honom ganska så direkt o vågen stannade på 4730 gram så visst var det en stor grabb!
Jag gick o duscha ganska så snabbt oxå sen fick vi ett rum att sova kvar i nere på förlossningen för att sen efter frukosten få komma upp till BB.
På BB stannade jag kvar en natt, mest för att han inte gjort någon tendens till att suga utan bara sovit konstant sen han föddes =) men vid 17tiden samma dag han föddes så vakna han och sög jättebra så det var ju inget bekymmer med ammningen men bestämde mej ändå för att stanna över natt, det är ju full rulle hemma så det kunde ju vara skönt att vila lite innan hemgång. (låg dock på en 4sal så det var ju inte sååå vilsamt.)

Ja det var historien om hur Rasmus kom till världen!
4730 gram
55 cm
38,5 i huvudomfång

Snabbt gick det iallafall så jag är bara glad att vi hann in i tid!
vattnet gick: 00:40
på förlossningen: 01:40
FÖDD: 02:24


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0