FLUFF

Så var det söndag igen och imorron vankas det en ny arbetsdag,
ett dygnspass ska jag göra igen så är inte hemma förrän tisdag.

I går så var Torbjörn o Kristin med lillkillen Elias här o lekte lite.
Dom kom lagom till mellisen så vi fikade på scones o frukt (med
betoning på frukt för vissa av oss ;-) )
Han fyller ju snart 1 år lillgrabben och hade börjat ta några steg minsann.

Idag var vi o åt Brunch (fast lunch för oss då för klockan var ju 11) hos farmor
och farfar. Tilda, Sofie o Magnus var oxå där och vi festade på både
bacon, korvar, sill o stekt ägg på mackorna (dock avstod jag med glädje från
sillen o den andra fisken som fanns på bordet.)

Vid 15tiden så kom Henrik, Nina o Ted hit o busa lite med barnen. Full rulle
såklart och ungarna passa på att bada oxå, stackars Ted har ju inget badkar hemma =)
Hade gjort fluff till kladdkakan o det blev rätt så bra faktiskt.
Sen stannade dom på lite käk oxå, blev helstekt kyckling i lergryta o lite rotsaker i ugn till det.
Gott gott men hade kunnat ta ur kycklinge lite tidigare än jag gjorde.

Nu sover alla barn här iallafall och jag tror jag ska kolla på så ska det låta lite.

Här är receptet på fluff om ni vill ha det:

Man tar någon sorts godis man gillar men här är dom två jag gjorde på:

ZOOFLUFF
:
typ 100 gram Zoogodis
3 dl grädde

DUMLEFLUFF:
180 gram Dumle
3 dl grädde

Häll grädden o godisarna i en kastrull o värm på typ 2 eller 3an
Det ska INTE koka utan godisarna ska smälta i grädden.

Rör konstant så det inte bränner i botten.

När allt godis är smält o det är en jämn "sås"

Ställ in i kylen i minst 6 timmar (jag ställde över natten)

Ta fram o vispa upp (chokladgodisar som dumlen blir som grädde
och gelegodis som ZOO blir mer som en kräm o behöver bara
vispas en kort kort stund, den verkar jätteseg men går faktiskt att vispa
späd annars med lite grädde till.)

Dumlefluff är gott att  ha som ett lager  tårta t.ex. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0